filmfestivals : Showbizzkanaal

15/06/2017

Wim Opbrouck maakt zich op voor Filmfestival Oostende 2017

Wim Opbrouck, Filmfestival Oostende, Filmfestival Oostende 2017, Filmfestival Oostende biedt al jaren een forum aan jong talent van eigen bodem. Voor de promospot voor deze elfde editie ging Filmfestival Oostende daarom in zee met jonge, getalenteerde cineasten. 

Regisseur Anthony Schatteman, die eerder ook de kortfilm “Dag vreemde man” maakte samen met Wim Opbrouck, wilde de innerlijke geest van Wim, met al zijn ideeën over transformatie, vertalen naar een visueel kunstwerk. Schatteman vroeg hiervoor de medewerking van de jonge DOP Brecht Goyvaerts, die onlangs nog ‘Generatie B’, ‘Chaussée d’Amour’ en de serie ‘Tabula Rasa’ (najaar VRT) filmde. Wim Opbrouck, master van Filmfestival Oostende, besloot om voor de promospot voor de ultieme transformatie te gaan als acteur… namelijk de rol van een vrouw vertolken.

Regisseur Anthony Schatteman: 

Omdat ik in al mijn films werk rond het gender-thema, vond ik het ook nu fijn om hierin verder te gaan. Heel veel mensen dromen ervan om iemand anders te kunnen zijn, en daarom was het voor mij ook erg relevant een personage te bedenken dat zich niet schaamt om zichzelf in zijn fantasie uit te vergroten tot een droombeeld: Een personage dat blij, gelukkig - en vrij is, en niet alleen omdat we ons in Oostende bevinden (lacht). Dat het niet uitmaakt wie je bent (M/V/X) en op wie je verliefd wordt. Niet langer in hokjes duwen, een ode aan het vrij zijn, in welke vorm dan ook."

Gelet op de eerdere samenwerking tussen Opbrouck en Schatteman, wist Schatteman treffend de intense vrouwbeleving van Wim in het Oostendse nachtleven filmisch weer te geven.  Het resultaat is een artistieke visuele mini-trip. 

Wim Opbrouck: 

“Acteren heeft alles te maken met transformeren in een personage, een karakter. Soms ligt dat personage dicht bij jezelf, soms ligt het heel ver af. Altijd schemert de acteur doorheen het spelen van een rol, je kruipt nooit zomaar in de huid van iemand. De moeilijkste transformatie is die van man naar vrouw of van vrouw naar man. Op de foto bevind ik me ergens halverwege, op weg naar het personage, half vrouw half man. Op zich een actueel thema, maar in de eerste plaats een ode aan het spelen.”  

Ook voor Anthony Schatteman was werken met Wim opnieuw een fijne ervaring:

"Wim is zo’n veelzijdig acteur die alles aankan, en van zodra er ‘Actie’ wordt geroepen - ontstaat er een soort magie. Een soort moment waarop iedereen denkt: damn, we zijn hier iets moois aan het maken."
De productie werd verzorgd door het jonge bedrijf Earlybirds Films, bekend van o.a. de kortfilm ‘This is How I Dissappear’ van Domien Huyghe, vorig jaar geselecteerd voor FFO16. Zij werken momenteel aan hun eerst langspeelfilm, 'Waterwolf' van Ann-Julie Vervaeke.  Filmmore stond in voor de postproductie.

Wim Opbrouck is trouwens niet alleen te zien, maar ook te horen aangezien hij ook voor de muziek in het spotje zorgde, geremixt en geëdit door Roundhouse sound agency (muziek, sounddesign en soundmix).

De spot kwam verder tot stand met de medewerking van Lites (camera, geluid en belichting). 

Voor het campagnebeeld werd het idee van de ultieme transformatie doorgetrokken. Huisfotograaf Pieter Clicteur fotografeerde Wim op zijn meest dramatische transformatie als acteur, met opgemaakte wimpers en vuurrode lippenstift.

Het filmfestival gaat van start op vrijdag 8 september met de openingsfilm 'Cargo' van Gilles Coulier en eindigt op zaterdag 16 september 2017 met de uitreiking van de Ensors.

Wie op een slimme en voordelige manier het festival wil beleven, kan een Festivalpas kopen: voor 30 euro kan je zo alle films zien.

Info: www.filmfestivaloostende.be

20:43 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Filmfestivals | Tags: wim opbrouck, filmfestival oostende, filmfestival oostende 2017 |  Facebook | |  Print |

11/06/2017

Twee Vlaamse films in première op FIDMarseille

De experimentele documentaire TREMOR – Es ist immer Krieg van Annik Leroy is uitgenodigd voor de Internationale Competitie van FIDMarseille, het Internationaal Filmfestival van Marseille (11-17 juli) in Frankrijk. De film krijgt er zijn internationale première. Daarnaast gaat Hoe kamelen leeuwen worden, een speelfilm van Lydia Rigaux, in wereldpremière binnen het speciale programma "Ah, la musique !".

TREMOR is een lichtgevoelige reis tussen herinnering en nachtmerrie. De film, die barst van de referenties uit de (kunst)geschiedenis, krijgt vorm door de stemmen die erin spreken: stemmen van dichters en gekken, van een moeder en een kind. Het zijn bespiegelende gedachten, spontane vertellingen of pakkende getuigenissen. Ondertussen zijn plaatsen te zien die niet met zekerheid gesitueerd kunnen worden, plaatsen waar de voortekenen van geweld voelbaar zijn en de littekens zichtbaar.

De experimentele documentaire ging vorige maand in wereldpremière tijdens het Kunstenfestivaldesarts in Brussel en krijgt nu zijn internationale première op FIDMarseille. De film wordt er samen met 14 andere titels vertoond binnen de Internationale Competitie en maakt zo o.a. kans op de Grand Prix van het festival.

Daarnaast is de speelfilm Hoe kamelen leeuwen worden van Lydia Rigaux uitgenodigd voor ‘Ah, la musique !’, een parallel programma dat focust op geluid en muziek in film. Rigaux’ speelfilmdebuut volgt Vincent, Renée, Alice en Robin - vier familieleden - in hun drang naar vrijheid. Verdeeld over vier episodes gaan ze op zoek naar de kracht om te transformeren van het gewillige lastdier dat een kameel is naar een leeuw, een geest die vecht tegen valse waarden om zo zijn eigen plaats en eigen vrijheid te vinden.

De voornaamste rollen worden vertolkt door Els Deceukelier, Daan Stuyven, Fien De Bruyne, Delfine Bafort, Anemone Valcke, Isabelle De Hertogh en Baloji Tshiani. Matthias Hillegeer stond in voor het geluid.

Hoe kamelen leeuwen worden is een productie van Cassette for Timescapes (Barber Shop, Shadow World). TREMOR werd geproduceerd door Auguste Orts (An Experiment in Leisure, The Joycean Society, Thing) in coproductie met Cobra Films (Seascape, Lobi Kuna).

Beide films konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.

20:31 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Film/Documentaire, Filmfestivals | Tags: fidmarseille |  Facebook | |  Print |

04/05/2017

Wim Opbrouck wordt Master Filmfestival Oostende 2017

wim.JPGVandaag werd in Oostende de nieuwe Master van Filmfestival Oostende (FFO) aangekondigd. Acteur en theatermaker Wim Opbrouck is gastheer van de elfde editie van het festival en volgt hiermee Kevin Janssens op. Ook werd met de nodige trots de openingsfilm bekend gemaakt en die eer valt te beurt aan “Cargo”, het langverwachte langspeeldebuut van Gilles Coulier.

Wim Opbrouck als Master

Het grote publiek leerde Wim Opbrouck kennen als Franky Loosveld in de humoristische Woestijnvis-reeks ‘Het eiland’ en als de West-Vlaamse "Herrit -kêrekêwere- Callewoart” in de één-serie ‘In de gloria’. Hij was te zien in meerdere prestigieuze Vlaamse fictiereeksen zoals ‘In Vlaamse Velden’, ‘De Ronde’, ‘Salamander’ en ‘Matroesjka’s’. Maar hij speelde ook mee in verschillende bioscoopfilms o.a. ‘Het Varken van Madonna’, ‘Frits & Freddy’, ‘Iedereen Beroemd’ en recentelijk nog in ‘Café Derby’ van Lenny Van Wesemael, dat 2 jaar geleden Filmfestival Oostende opende.

In de eerste plaats is Opbrouck een theaterbeest, dat telkens speelt alsof zijn leven ervan afhangt. Voor het campagnebeeld van Filmfestival Oostende 2017 zocht hij zijn inspiratie dan ook in de ultieme transformatie die elke acteur of actrice doorvoert voor het vertolken van een rol. Wim stelde voor om als vrouw op de foto te staan, voor hem een grote uitdaging, waar hij enorm naar uit keek.

Hij geeft hiermee een knipoog naar het acteren pur sang. Voor Filmfestival Oostende gaf het de gelegenheid om de kern van het acteren op een pakkende en cinematografische manier weer te geven.

Master Selectie

Wim kiest voor zijn Master Selectie “Anti-War films”, maar in een zeer brede zin van het woord.

“Het einde is nabij en de wereld staat in brand en wij kijken slaapwandelend toe hoe de geschiedenis zich herhaalt.  Het is in die overtuiging en het geloof in een naïeve vredesgedachte dat ik als Master kies voor de anti-oorlogsfilm. Films die het geweld aanklagen, de dictatuur, het racisme, het extremisme, het fanatisme, en alle andere foute -ismen. Film zal de wereld niet redden, maar het kan de wereld die het tot onderwerp heeft wel veranderen, al was het maar voor even, voor de duur van die ene film, op die ene avond in die donkere bioscoopzaal. Daarom als een daad van pacifistische verzet, deze keuze.”, aldus Opbrouck.

In zijn verrassende keuze vinden we o.m. “Dr Strangelove” en “Paths Of Glory” van Stanley Kubrick, “The Deer Hunter” van Michael Cimino en “The great Dictator” van Charlie Chaplin uit 1940!

Voor een speciale openluchtvertoning in het Leopoldpark begin augustus (dus buiten het festival) kiest Wim Opbrouck ook voor een fantastische Franse komedie uit 1968, met Louis de Funès, namelijk “Le Petit Baigneur” van Robert Dhéry.

“Cargo” als openingsfilm

Met trots kondigt Filmfestival Oostende aan dat de elfde editie van Filmfestival Oostende op vrijdag 8 september opent met een debuut - langspeelfilm waar we al lang reikhalzend naar uitkeken: “Cargo” van Gilles Coulier! Net zoals de voorbije jaren krijgt talent van eigen bodem dus opnieuw een prominente plaats tijdens het festival.

De West-Vlaamse regisseur Gilles Coulier is al jaren een vaste en graag geziene gast op Filmfestival Oostende. Directeur Peter Craeymeersch moest dan ook niet lang nadenken over zijn keuze:

“De openingsfilm voor deze editie selecteren was één van de gemakkelijkste keuzes om diverse redenen.  Gilles is reeds van het eerste jaar van FFO onze chou chou.  Toen was hij een zeer jong talent waarvan je onmiddellijk kon voelen dat hij “Cinema in zijn lijf heeft”. Gilles vertelt echte verhalen over mensen met specifieke karakters die je niet loslaten.  Samen met zijn compagnon de route David Williamson zorgen ze voor een unieke beeldtaal waar ik grote fan van ben. Na het zien van “Cargo” is de film een paar dagen in mijn lijf blijven hangen. “Cargo” is als de zee: met eb en vloed, met een dreigende onvoorspelbaarheid en met een ongelooflijk grote aantrekkingskracht.  Cargo werd volledig opgenomen in Oostende, met de visserij als thema en met 3 hoofdacteurs die een grote band hebben met Oostende, dan kan je nergens beter dan die film in première beleven met je neus op Zee.”  
“Cargo” is het ruwe verhaal van een gezin dat wordt gedreven tot de rand van de afgrond. De drie broers worden vertolkt door Sam Louwyck (Jean), Wim Willaert (Francis) en rasechte Oostendenaar Sebastien Dewaele (William). Naast hen zijn er ook rollen weggelegd voor Roland Van Campenhout (Leon), Josse De Pauw, Chiel Vande Vyvere, Gilles De Schryver en Mathias Sercu. Het scenario werd geschreven door Gilles Coulier en Tom Dupont.  Achter de camera stond David Williamson die tevens Bevergem voor zijn rekening nam. Tom Denoyette stond in voor de montage.

Meer Taste of Europa, meer LOOK! en meer aandacht voor de filmindustrie

Ook in 2017 wil Filmfestival Oostende een complementair programma aanbieden, waarbij internationale kwaliteitsfilms gecombineerd worden met talent van eigen bodem. De interesse voor onze internationale competities is intussen zeer groot, waardoor de competities voor 2017 wordt uitgebreid naar 10 films voor de Taste of Europe en 9 films voor de LOOK!.

In samenspraak met de verschillende gildes en beroepsgroepen wordt Nederland het gastland van Filmfestival Oostende. FFO wil hiermee het belang van één taalgebied benadrukken en een mooie wisselwerking creëren tussen de Nederlandse en de Vlaamse filmmakers.

In 2017 wil FFO wordt ook de Ensor Academie uitgebreid dank zij een samenwerking met Mediarte. Op vrijdag 15 september wordt een nieuwe Flanders Film Meeting georganiseerd, dit jaar in samenwerking met Nederland. FFO wil hiermee het belang benadrukken de nood aan een ontmoetingsplaats voor de Vlaamse filmindustrie en haar buitenlandse collega’s.

Filmfestival Oostende vindt plaats van 8 t.e.m. 16 september 2017.

19:36 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Filmfestivals | Tags: wim opbrouck, master filmfestival oostende 2017, cargo, film cargo |  Facebook | |  Print |

30/04/2017

Winnaars van MOOOV Filmfestival 2017

film.JPGCENTAUR van regisseur Aktan Abdykalykov heeft op het MOOOV Filmfestival de CANVAS Award voor Beste Film gewonnen. Dat heeft de internationale jury bekendgemaakt op de slotavond in Turnhout. HOTEL SALVATION van Shubhashish Bhutiani ontving de Behind The Scenes Award, een prijs die uitgereikt wordt door een jury samengesteld uit gedetineerden van de gevangenis van Merksplas. De prijs van de jongerenjury ging naar LA CAJA VACIA van Claudia Sainte-Luce en onder de internationale kortfilms was de winnaar THE GIRL WHO DANCED WITH THE DEVIL van João Paulo Miranda Maria. Op 2 mei zal De Standaard Publieksprijs ook nog bekendgemaakt worden.

In de internationale jury van de officiële competitie zetelden June Juno, Hanna Attalah, Karen Vazquez Guadarrama en Simon Vrebos van CANVAS. De jury van de kortfilms bestond uit Sachli Gholamalizad, Eugenia Ramirez Miori, Ziya Demirel en Omar Ba.

DE CANVAS AWARD VOOR BESTE FILM
CENTAUR van Aktan Abdykalykov
Motivatie - "De winnaar van de CANVAS award gaat naar een poetisch portret over traditie en idenditeit. Door de aanpak overstijgt dit het lokale naar iets waar vandaag velen mee worstelen. De eervolle vermelding gaat naar The Wound van John Trengove."

BEHIND THE SCENES AWARD
HOTEL SALVATION van Shubhashish Bhutiani.
Motivatie - "De Behind The Scenes jury in de gevangenis van Merksplas koos voor een warme film die een groot publiek aanspreekt. Hotel Salvation speelt met oude en nieuwe familiewaarden, met samenzijn en ook subtiel met romantiek. Individualisme bestaat niet in deze film. Het verhaal spreekt aan, maar vooral de soundtrack valt op. Hij laat je kalm en vredig achter."

PRIJS VAN DE JONGERENJURY
LA CAJA VACIA van Claudia Sainte-Luce
Motiviatie - "Wij hebben gekozen voor La Caja Vacia omdat het gevoelige thema van dementie en sterven zowel filmtechnisch als visueel sterk in beeld wordt gebracht. We konden ons inleven in dit actuele verhaal over de waarde van herinneringen en familie. Bewonderenswaardig is dat de regisseuse zelf de hoofdrol speelde in dit persoonlijk narratief. De eervolle vermelding gaat naar Centaur omwille van de esthetische beelden en persoonlijke kijk op de strijd tussen traditie en vernieuwing."

KIRIPI-AWARD VOOR BESTE KORTFILM
THE GIRL THAT DANCED WITH THE DEVIL van João Paulo Miranda Maria
Motiviatie - "We hebben gekozen voor een film dat realiteit en absurditeit op een overwachtse maar indrukwekkende manier combineert. Niet alleen wordt het thema origineel benadert maar is de cinematografie uitdagend en zetten de acteurs een gedurfde vertolking neer. De film werpt een kristische blik op geloof in de Braziliaanse maatschappij maar tegelijkertijd ook op onszelf. Eervolle vermelding gaat naar Battalian to my Beat van Eimi Imanishi."

DE BRUGSE VRIENDENJURY
THE WOUND van John Trengove
Motivatie - "Ondanks dat alle 8 de competitiefilms pareltjes waren, hebben we toch een winnaar kunnen aanduiden. Dit sterk debuut van Trengove heeft bij ons allen een diepe indruk nagelaten. The Wound wordt onze winnaar, al willen we graag ook een eervolle vermelding geven aan Apprentice van regisseur B. Junfeng."

MOOOV OEUVRE AWARD - ALAIN GOMIS
De allereerste MOOOV Oeuvre Award werd op 28 april uitgereikt aan de Frans-Senegalese regisseur van Félicité: Alain Gomis.

MOOOV Filmfestival loopt nog door in Lier, Beringen, Sint-Niklaas en Dilbeek. Volgend jaar zal het festival van 17 tot 1 mei 2018 doorgaan in Beringen, Brugge, Dilbeek, Genk, Lier, Roeselare, Sint-Niklaas en Turnhout.

20:47 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Film/Documentaire, Filmfestivals | Tags: mooov filmfestival 2017 |  Facebook | |  Print |

17/04/2017

Blue Silence meervoudig winnaar in Istanbul

Blue Silence, het speelfilmdebuut van de Belgisch-Koerdische regisseur Bülent Öztürk, heeft drie prijzen en een speciale vermelding ontvangen op de 36ste editie van het Istanbul Film Festival (5-15 april 2017). Eerder deze week ging de film er in wereldpremière.

Bülent Öztürk was zelf aanwezig op het festival om de onderscheidingen in ontvangst te nemen. Uit de handen van de jurypresidenten Yagmur en Durul Taylan kreeg de regisseur de Speciale Prijs van de Jury, goed voor 60.000 Turkse Lira (15.140 EUR). Daarnaast gingen ook de Prijs voor het Beste Debuut (30.000 Turkse Lira) en de Prijs voor het Beste Scenario naar Blue Silence. Tenslotte bedacht de Jury van de FACE filmprijs van de Raad van Europa Öztürks film nog met een Speciale Vermelding.

In zijn debuutfilm brengt Öztürk het verhaal van Hakan die dankzij de hulp van Ayla, een verpleegster in het militair ziekenhuis waar hij verblijft, herstelt van een posttraumatische stressstoornis. Met een eremedaille op zak wordt hij er ontslagen, maar eenmaal terug in zijn oude flat dreigt de ex-militair te verzwelgen in zijn herinneringen. Na een ontmoeting met zijn dochter en een onverwacht bezoek van Ayla, zoekt Hakan zijn vroegere dienstmakker op. Kan de confrontatie Hakan helpen om vat te krijgen op de gebeurtenissen van die dramatische winternacht?

In de hoofdrollen zien we Teoman Kumbaracıbaşı, Roda Canioglu en Korkmaz Arslan. De DOP is Emre Tanyildiz, David Verdurme stond in voor de montage, terwijl de muziek van de hand is van Michel Bisceglia. Bij ons zal de film waarschijnlijk ten vroegste dit najaar te zien zijn.

Voor Öztürk was het niet de eerste maal dat hij op het Filmfestival van Istanbul te gast was. In 2012 stelde hij er zijn documentaire Waiting voor, een intieme blik op het leven van drie mensen die het hoofd proberen te bieden aan de gevolgen van de verwoestende aardbeving die in 2011 het oosten van Turkije trof. In 2013 maakte de regisseur ook indruk met de korte film Houses With Small Windows die op het Filmfestival van Venetië bekroond werd als Beste Europese Kortfilm.

Blue Silence is een productie van Tomas Leyers voor Minds Meet (Lucifer, Violet, Lost Persons Area), in coproductie met Daylight Films en Bantof Film. De film kon rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz.

18:58 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Film/Documentaire, Filmfestivals | Tags: blue silence, istanbul |  Facebook | |  Print |

22/03/2017

Documentaires van Pieter-Jan De Pue en Tim De Keersmaecker naar Hot Docs

De korte film Girls and Honey van Pieter-Jan De Pue en de documentaire Passe-Partout die Tim De Keersmaecker maakte voor de reeks Steenweg zijn beiden uitgenodigd voor Hot Docs (27 april-7 mei), het vooraanstaande festival voor documentaire in Canada. Verder is ook Mr Sand van Soetkin Verstegen geselecteerd, net zoals de met Vlaanderen gecoproduceerde film Life to Come.

Na zijn gelauwerde speelfilmdebuut The Land of the Enlightened trok Pieter-Jan De Pue voor Girls and Honey naar Oost-Oekraïne waar Svetlana en Anatoli te midden het oorlogsgeweld leven sinds het gewapende conflict tussen pro-Russische rebellen en het Oekraïense leger in 2014 uitbrak. Anatoli is altijd imker geweest; de bijen zijn hun leven geworden en meteen ook de enige reden waarom het koppel krasse tachtigers het dorp niet wil verlaten. Ze zien geen andere oplossing dan het beste te maken van hun leven, ondanks de voortdurende bombardementen.

De Pue blijft ook voor zijn volgende project in de regio. De regisseur is momenteel bezig met de preproductie van zijn tweede speelfilm Two Poachers, een verhaal over twee broers die tegenover elkaar komen te staan in de oorlog in Oost-Oekraïne.

Het programma van Hot Docs bevat daarnaast ook Passe-Partout van Tim De Keersmaecker. De documentaire maakt deel uit van de vijfdelige reeks Steenweg die vorig jaar bij ons uitgezonden werd op Acht en waarin verschillende regisseurs verhalen raapten langs Vlaamse steenwegen. De Keersmaecker volgt daarbij Samuel, een vrome 54-jarige Congolees zonder verblijfsvergunning. Wekelijks brengt hij met een aantal mannen reclamebladen aan huis, een andere job zit er voor hem immers niet in. Samuel voelt zich dan ook een onvrijwillige hoofdrolspeler in een kafkaiaans drama.

Verder vinden we ook nog de Deens-Belgische kortfilm Mr Sand van Soetkin Verstegen terug. De dromerige animatiedocumentaire toont de gevaren van de vroege cinema. De film was eerder al te zien op o.a. het animatiefestival van Annecy, het Holland Animation Film Festival en Dok Leipzig.

De met Vlaanderen gecoproduceerde documentaire Life to Come van Claudio Capanna brengt tot slot het verhaal van de vroeggeboren tweeling Eden en Leandro en hun moeder Laurence. Op de afdeling neonatologie vecht zij voor het prille leven van haar kinderen.

Life to Come werd voor Vlaanderen gecoproduceerd door Associate Directors. Girls and Honey is een productie van De Chinezen, en was op Canvas te zien binnen de documentaire reeks 4 x 7, terwijl Passe-Partout een productie is van Zonderling.

Girls and Honey en Passe-Partout konden rekenen op steun van het VAF/Mediafonds van Vlaams minister van Media Sven Gatz. Life to Come en Mr Sand kregen steun via het VAF/Filmfonds van minister van Cultuur Gatz.

19:38 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Film/Documentaire, Filmfestivals | Tags: pieter-jan de pue, hot docs, tim de keersmaecker |  Facebook | |  Print |

08/03/2017

Mogelijk einde voor het Brussels Film Festival

Brussels Film Festival, einde Brussels Film Festival, Gestart in 1974, wijdt het Brussels Film Festival zich sinds 2003 aan de Europese cinema. In het hart van de Europese Hoofdstad, presenteert het Festival elk jaar bijna 100 Europese en Belgische kort- en langspeelfilms. Avant-premières maar ook ontdekkingen, kleine juweeltjes van de 7de kunst die het publiek nergens anders kan bewonderen en gratis voorstellingen in openlucht. Zonder de professionele ontmoetingen, de masterclasses, de filmconcerten, beurzen en andere initiatieven te vergeten die duizenden festivalgangers en professionelen uit alle hoeken van Europa weten aan te trekken.

Ondanks dit succes, dreigt het festival dat plaats zou vinden van 16 tot 22 juni in Flagey, te verdwijnen. De betrokken overheden, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Fédération Wallonie Bruxelles, hebben inderdaad beslist om geen subsidies meer toe te kennen.

Zonder hen, kan het Festival zijn avontuur niet verder zetten en verliest Brussel een belangrijk evenement in zijn culturele landschap. Zonder hen verdwijnt een platform voor het ontdekken van Europese talenten als Tom Tykwer, Joachim Lafosse, Gustave Kervern, Benoît Delépine en vele anderen waarvan de eerste films gepresenteerd werden op het Festival. Zonder hen, zal de Brusselse rode loper niet meer betreden worden door prestigieuze genodigden als Charlotte Rampling, Alan Parker, Michel Piccoli, Bertrand Tavernier, Volker Schlöndorff, Jacques Doillon, Marie Gillain, Bouli Lanners, Guy Bedos, Michel Boujenah, Peter Greenaway, Micheline Presle, Thomas Bidegain, Bruno Dumont, Samuel Benchetrit, Anna Mouglalis, Jean-Paul Rouve, Mathieu Amalric, Vincent Lindon, Jean-Paul Belmondo en vele anderen die het festival vereerden met hun aanwezigheid.

Het Festival had reeds te kampen met een substantiële daling van zijn budget maar bleef verder bestaan door het enthousiasme van een handvol gepassioneerden die vandaag geconfronteerd worden met de afwezigheid van een cultureel perspectief bij de publieke instellingen. 170.000 € minder budget is de financiële basis zelf van het Festival die verdwijnt.

Meer dan 70 partners ondersteunen het Festival, dat ook sterk gedragen wordt door de verschillende Europese gemeenschappen in Brussel. Het Festival hield zich staande, ondanks de budgettaire moeilijkheden en de lastige omstandigheden in 2016 (de nasleep van de aanslagen, de algemene staking en het EK voetbal). Nooit eerder hebben de media het Festival, zo sterk ondersteund. Het kwaliteitsvolle en gevarieerde programma zorgde voor een talrijk, trouw publiek dat ook de gezellige charme van dit zomers festival wist te appreciëren. Maar het Festival dreigt helaas opgeofferd te worden.

Het team van het Festival was uiteraard reeds bezig met de voorbereidingen van de volgende editie. Na het immense succes van La Fête à Guy Bedos was een nieuw « Fête à… » reeds voorzien, had de eregast zijn aanwezigheid reeds bevestigd en was een retrospectieve klaar.

Ondanks alles, wenst het team verder te strijden voor een editie 2017. Maar dan dienen de betrokken ministers het Festival een kans te geven om verder te blijven bestaan. Wij hopen dat u deze oproep kan delen met het publiek en de betrokken overheden.

16:49 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Filmfestivals | Tags: brussels film festival, einde brussels film festival |  Facebook | |  Print |

03/03/2017

Internationale première Cloudboy op TIFF Kids in Toronto

Cloudboy, het speelfilmdebuut van Meikeminne Clinckspoor, krijgt zijn internationale première op TIFF Kids van het Toronto International Film Festival (7-23 april). Bij ons loopt de film vanaf 5 april in de zalen, na een passage vorig weekend op het Jeugdfilmfestival in Antwerpen. Verder is ook de korte jeugdfilm Vliegende ratten van Emiel Sandtke geselecteerd voor TIFF Kids, net zoals twee coproducties met Vlaanderen.

In Cloudboy volgen we Niilas, een verlegen 12-jarige stadsjongen die zeer tegen zijn zin de zomer bij zijn van zich vervreemde moeder en haar nieuwe gezin in Lapland moet doorbrengen. De rendiertrek is er volop aan de gang en ook Niilas moet een handje toesteken. Maar wat heeft hij daar te zoeken? Gaandeweg ontdekt hij zijn roots met de hulp van zijn nieuwe zus Sunnà. Misschien wordt de zomer toch beter dan hij had verwacht.

In de hoofdrollen zien we Daan Roofthooft als Niilas, samen met o.a. Geert Van Rampelberg, Sara Sommerfeld, Joakim Nils Tomas Trägårdh en Mikkel Gaup. Naast de regievoering, is Meikeminne Clinckspoor ook verantwoordelijk voor het scenario.​

Cloudboy won vorig jaar de Work-in-Progress Award op de eerste editie van NeXT in Gent. Dankzij de voorstelling van enkele nog ruw gemonteerde fragmenten belandde hij toen al op de radar van het Toronto International Film Festival.

De film is een Belgisch-Zweeds-Noors-Nederlandse coproductie. Hoofdproducent is Katleen Goossens voor het Antwerpse productiehuis Bulletproof Cupid, met Göta Film International, FilmCamp en Submarine Film als coproducenten. Distributeur Jekino brengt de film vanaf 5 april bij ons in de bioscoop.

Naast Meikeminne Clinckspoors debuutfilm is ook Vliegende ratten, een korte film van Emiel Sandtke, uitgenodigd voor TIFF Kids. Daarin zien de 11-jarige Kian en zijn beste vriend Nadir hoe de familie van Nadir wordt opgepakt door de vreemdelingenpolitie. Ze besluiten om er samen vandoor te gaan om Nadir te beschermen, maar dan blijkt dat Kian voor iets heel anders vlucht dan zijn vriend. Het coming-of-age-verhaal was eerder al te zien op het Film Fest Gent.

Verder staan met Toen mijn vader een struik werd en de lange animatiefilm Richard The Stork ook twee coproducties met Vlaanderen op het programma in Toronto. Nicole van Kilsdonks familiefilm over een meisje dat grip probeert te krijgen op een losgeslagen wereld, werd voor Vlaanderen gecoproduceerd door A Private View en Minds Meet. Walking The Dog is dan weer de Vlaamse coproducent van Richard The Stork, een verhaal over een verweesde mus die opgroeit tussen ooievaars en zich wil bewijzen. De film ging vorige maand nog in première tijdens de Berlinale. Walking The Dog is als coproducent van de film ook mee genomineerd als Europees Producent van het Jaar voor de Cartoon Movie Tributes die op 10 maart uitgereikt worden in Bordeaux.

Cloudboy en Toen mijn vader een struik werd konden rekenen op steun van het VAF/Filmfonds van Vlaams minister van Cultuur Sven Gatz. Het economisch fonds Screen Flanders, een initiatief onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en minister van Cultuur Gatz, investeerde in Richard The Stork.

22:31 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Film/Documentaire, Filmfestivals | Tags: cloudboy, tiff kids, toronto |  Facebook | |  Print |

Internationale première CLOUDBOY op TIFF Kids in Toronto

film.JPGCLOUDBOY, het langspeelfilmdebuut van Meikeminne Clinckspoor, krijgt zijn internationale première op TIFF Kids van het Toronto International Film Festival (7-23 april). Bij ons loopt de film vanaf 5 april in de zalen, na een passage vorig weekend op het Jeugdfilmfestival in Antwerpen.

22:21 Gepost door www.showbizzkanaal.be in Film/Documentaire, Filmfestivals | Tags: cloudboy, tiff kids, toronto |  Facebook | |  Print |

20/02/2017

Film RINTJE in primeur op Anima festival en Het Jeugdfilmfestival 2017

rintje.jpgJekino brengt de animatiefilm RINTJE uit in de bioscoop op 24 mei. Deze compilatiefilm werd samengesteld door Jekino uit de serie van Beast Animation (regisseurs Steven De Beul en Ben Tesseur), die op Ketnet te zien was.

RINTJE is tijdens de krokusvakantie reeds in primeur te ontdekken op Anima Festival (Brussel) en Het Jeugdfilmfestival (Antwerpen, Brugge, Kortrijk, Gent).

Er staat heel wat gepland rond RINTJE op het Anima festival. Naast de vertoning op dinsdag 28 februari in aanwezigheid van de regisseurs, kan je de animatiepoppen uit RINTJE komen bewonderen in Flagey, in de vitrine van het café.

Zaterdag 25 februari komt actrice Ini Massez voorlezen uit de Rintje-boeken van schrijver en illustrator Sieb Posthuma in Muntpunt. Massez sprak de stem in van de moeder van Rintje. Het voorleesmoment wordt gevolgd door een knutselsessie, waarin kinderen creatief aan de slag kunnen gaan met de personages uit de film.

Ook tijdens Het Jeugdfilmfestival kan je genieten van vertoningen in aanwezigheid van de regisseurs. Verder kunnen kinderen tussen 4 en 6 jaar een masterclass Rintje volgen, onder leiding van Anna Heuninck (setdresser van de film), waarin ze o.a. een animatiefilm leren maken.

RINTJE

Release: 24 mei in de bioscoop

Synopsis:

Rintje is een ondeugend hondje dat samen met z’n vriendjes Tobias en Henriëtte al spelend de wereld ontdekt. Rintje gaat buiten spelen in de storm, hanteert de kappersschaar en helpt bij de boodschappen. Samen met z’n vrienden organiseert hij zelfs een circusvoorstelling. En op school staat hij met alle hondjes in de rij om een prikje te krijgen. Rintjes mama en oma staan altijd klaar om hun kleine rakker uit de nood te helpen.

De avonturen van Rintje, gebaseerd op de boeken van Sieb Posthuma, zijn heel herkenbaar en begrijpelijk voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Ze spelen zich af in prachtige handgemaakte decors, die aan de verhalen een gezellige, huiselijke sfeer verlenen.

Bekend van Ketnet, met de stemmen van Jelle en Clara Cleymans, Jonas Geirnaert, Sien Eggers, Barbara Sarafian, Ivan Pecnik en Ini Massez.

 9 verhalen: Oma's ei / Auto / Kapper Rintje / Oppassen / Circus Rintje / Stormschoenen / Prikje / Ik zie, ik zie / Verjaardag

Productie van A Private View en Lemming Film

Regie: Steven De Beul en Ben Tesseur

Sets, props en animatie door Beast Animation

Nederlands gesproken

Duur: 43 min.

www.jekino.be/rintje

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende